dinsdag 26 juni 2012

Toepassingskaart 9 - Rekenbeleid op schoolniveau

Hieronder ons rekenbeleid gemaakt door twee collega's van de Passiebloem, die inmiddels experts zijn op het gebied van rekenen.

Om later goed te kunnen functioneren in onze maatschappij is kunnen rekenen een belangrijke voorwaarde. In het dagelijks leven komt rekenen constant terug, hoe oud je ook bent. Om deze reden besteden wij veel tijd en aandacht aan het vak rekenen. Zoals u in onze visie heeft kunnen lezen richten wij ons op de individuele ontplooiing van onze leerlingen en in ons rekenonderwijs komt deze visie duidelijk tot zijn recht.

Binnen onze school werken we met de methode ‘wereld in getallen’. We hebben voor deze methode gekozen omdat deze werkt met drie verschillende niveaus. Ieder kind leert op een ander tempo en heeft het recht op eigen niveau te werken. De drie verschillende niveaus worden onderscheid in: minimum-, basis- en plusniveau.
Binnen deze methode is veel aandacht voor realistisch rekenen. We maken hierbij gebruik van betekenisvolle contexten en rekenen koppelen aan de realiteit.


De ontwikkeling van rekenen bestaat niet alleen uit het verwerven van kennis en vaardigheden, maar vooral ook uit oefenen, automatiseren en memoriseren.

Bij het kleuteronderwijs is de inbreng van de kleuters het uitgangspunt van de verschillende thema’s. Het stimuleren van de ontwikkeling van getalbegrip en het leren tellen is van groot belang in groep 1 en 2. Onze enthousiaste leerkrachten proberen ervoor te zorgen dat de context van het rekenen aansluit op de belevingswereld van de kinderen.
In groep 3 beginnen de kinderen echt zelf te werken met de methode ‘wereld in getallen’. De eerste toetsen komen voorbij, en kinderen worden ingedeeld in niveaus. Gaandeweg hun schoolcarrière hebben de leerlingen de kans hun rekenvaardigheden optimaal te ontplooien.


Vanaf groep 5 wordt op één dag in de week klassendoorbrekend les gegeven. De kinderen worden gemengd met de verschillende klassen van het eigen leerjaar en krijgen hier speciaal ontwikkelde lessen aangeboden, wederom in drie verschillende niveaus.

Sinds de komst van het digibord is deze elektronische leeromgeving sterk geïntegreerd in ons onderwijs. De methode die wij gebruiken biedt ook veel ondersteuning voor leerkracht en leerlingen tijdens de lessen. 

Tijdens de rekenlessen wordt gezorgd voor: effectieve instructie, differentiatie binnen de lesstof, evaluatie van het proces en tot slot een succeservaring. Door bij alles rondom het rekenonderwijs rekening te houden met de onderlinge verschillen zorgen wij dat kinderen een optimaal rendement behalen. Het werken in niveaugroepen stimuleert nog eens extra het rendement in deze vier onderdelen.

Er is veel ruimte voor instructie, eventueel aan de instructietafel.

In sommige perioden is er ruimte voor projecttaken, hierbij staat de samenwerking centraal. Door kinderen met niveauverschillen te mengen leren ze ook nog van elkaar. Kinderen kunnen vaak op een heel heldere manier iets aan elkaar uitleggen. Misschien komt dat, doordat ze net zelf het probleem onder de knie hebben en zich nog goed de positie van degene die het nog niet begrijpt, kunnen verplaatsen. Tevens maken we ook gebruik van elkaar: de leerlingen delen hun strategie met elkaar en worden zo gestimuleerd om op verschillende wijzen de oplossingen te zoeken. Op deze manier ontwikkelen de kinderen denkschema’s. Buiten het feit dat dit stimuleert, zorgt dit ook voor een niveauverhoging in het denken van alle betrokkenen.


Rekenen uitdagend en aantrekkelijk maken:
-Het uitdagend en aantrekkelijk inrichten van het klaslokaal zorgt ervoor dat de leerlingen extra gestimuleerd worden tijdens het rekenen. In de onderbouw zijn dit bijvoorbeeld getallenlijnen en in de bovenbouw kunnen dit verschillende stelsels zijn die worden gebruikt tijdens meet- en meetkunde.

-Het gebruik van digitale software voor het introduceren van onderwerpen en natuurlijk ook voor de kinderen zelf zorgt voor extra ondersteuning van de methode. Zeker sinds de komt van het digiboard wordt hier veel gebruik van gemaakt en zijn er vanuit de methode ook speciale programma’s voor.

-In de klas is een speciale rekenplank. Op deze plank staan verschillende soorten rekenopgaven waar de kinderen op bepaalde momenten aan mogen werken en als het werk af is.

Materialen
-Het gebruik van materialen maakt het rekenen levendiger. Lesopeningen moeten motiverend werken voor de leerlingen. Een rekenles openen met materiaal maakt de kinderen nieuwsgierig en dit zorgt voor een optimaal leerrendement. 

Doorlopende leerlijn
-Met de methode die wij hebben gekozen heeft aan het eind van ieder blok een toets. Met het resultaat van deze toets wordt het niveau gemeten en met dit niveau worden de kinderen in groepen ingedeeld.

- Door middel van de methode die wij hebben gekozen behalen wij onze kerndoelen voor rekenen. Zo wordt er in de boeken rekening gehouden met het wiskundig inzicht en het handelen daarnaar. Rekenen gaat om getallen, en daarom vinden wij kerndoelen 26 tot en met 31 erg belangrijk, die gaan vooral over de getallen en de bewerkingen daarrvan. Daarbij willen we onze leerlingen het meten en meetkunde mee geven, dit wordt toegepast in onze methode. Soms wordt er een rekenles gegeven die niet afkomstig is uit de methode, maar deze sluiten duidelijk aan op de kerndoelen die we uiteindelijk moeten gaan halen aan het eind van groep 8.

We streven er ook naar om met de kinderen minimaal het referentieniveau 1F te halen, zodat ze sowieso door kunnen stromen naar het vmbo-kb of en vmbo-bb.

Kinderen leren van elkaar
-Net als bij ieder vak kunnen kinderen ook van elkaar leren. Met speciaal gekozen coöperatieve werkvormen zullen de leerlingen zo nu en dan aan het werk gaan. Tijdens zorgvuldig gekozen momenten worden de kinderen in heterogene of homogene groepen geplaatst om rekenopdrachten te maken. De leerkracht heeft deze momenten zorgvuldig uitgekozen zodat het voor de kinderen extra leuk is, maar vooral het leren centraal staat.

Succeservaring
-Als school gaan wij uit van de mogelijkheid en kansen van een leerling. Zo zorgen we er bij rekenen voor dat de leerling zo vaak mogelijk een succeservaring krijgt. Door nieuwe dingen aan te leren en te zorgen dat de leerling de sommen op kan lossen. Daarnaast zorgen we ook dat we letten op het rekentempo van een leerling. Als een leerling een langzame rekenaar is geven wij hem/haar extra begeleiding en hoeft deze leerling minder sommen te maken. Dit om te zorgen dat de leerling het rekenen af heeft en dus ook een succeservaring krijgt.

Automatiseren en memoriseren
-Tijdens de rekenlessen zorgen wij ervoor dat de kinderen dezelfde soort sommen op een manier gaan oplossen. Waardoor ze in dezelfde week deze sommen gaan automatiseren. Hierdoor zullen de sommen steeds sneller gaan en wordt de succeservaring groter. De nieuwe sommen worden de eerste twee weken extra behandeld, zodat de sommen gememoriseerd worden en hierdoor zullen de resultaten van de toetsen goed zijn en ook blijven.

Iedereen op zijn eigen niveau de kans krijgen
-In de methode wordt er rekening gehouden met de verschillende rekenniveaus. Dat is ook de reden waarom we deze methode gekozen hebben. Door de verschillende niveaus hebben de goeie rekenaars altijd een uitdaging en worden de minder sterke rekenaars meer begeleid.

-Voor de kinderen met dyscalculie is dit een goede methode, ze maken de sommen op hun eigen niveau en worden tijdens het rekenen extra begeleid. Daarbij hebben ze een apart boekje met sommen waaruit ze kunnen rekenen.

-Voor de goeie rekenaars is er ook zo’n boekje, maar dan met extra moeilijke en meer uitdagende sommen. Als deze leerlingen hun rekentaak af hebben, kunnen ze verder rekenen met sommen met een net iets hoger niveau.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten