Wij hebben 27 juni 2012 naar de volgende scholen gekeken voor een eventuele fusie:
· Hand in hand
· Het Talent.
________________________________________________________________________________
Hand in Hand De punten die wij goed vinden:
-Interactie met de leerkrachten, en met de leerlingen onderling. Dit is ook een belangrijk punt binnen onze school. Bij de Passiebloem wordt de interactie met de ouders ook als belangrijk bevonden.
-Het zelf initiatief nemen sluit aan bij onze visie van de individuele ontwikkeling;
-Het werken met themagericht onderwijs komt overeen met onze visie van het werken aan verschillende expressievakken.
De punten die niet bij ons passen zijn: -Het coöperatief leren sluit niet aan bij onze visie van de individuele ontwikkeling;
-Een openbare school past niet bij onze Rooms-katholieke visie.
_________________________________________________________________________________
Het Talent
De punten die wij goed vinden:
-We gebruiken dezelfde methode bij
rekenen en het rekenbeleid sluit goed aan bij die van ons.
-Ook wij werken met themalessen binnen de school, maar bij Het Talent legt de keuze bij het kind.
-Bovendien zien zij het talent van de kinderen als een belangrijk speerpunt, dit is ook terug te vinden bij de Passiebloem.
-Het werken met vakateliers.
De punten die niet bij ons passen zijn:
- De contacten die bij het gezondheidscentrum horen. Wij willen wel de
contacten, maar niet binnen het schoolgebouw.-Ook wij werken met themalessen binnen de school, maar bij Het Talent legt de keuze bij het kind.
-Bovendien zien zij het talent van de kinderen als een belangrijk speerpunt, dit is ook terug te vinden bij de Passiebloem.
-Het werken met vakateliers.
- De school is in tegenstelling tot ons een brede school.
-Expressievakken worden niet uitgebreid behandeld.
-De taalmethode die zij gebruiken, sluit niet aan bij ons Taalbeleid.
__________________________________________________________________________________
Gesprek met “Het Talent”:
De discussie werd gestart met het passend onderwijs voor rekenen
en taal. Het schoolbestuur van “Het Talent” vond dat het zonde was voor de
kinderen die of goed zijn in rekenen of goed zijn in taal niet uitgedaagd
worden, maar alleen de kinderen die in beide goed zijn. Wij kunnen onze methode hier wel in
aanpassen. Het is belangrijk dat er voor
iedere leerling passend onderwijs beschikbaar is.
De Rooms-Katholieke visie past niet bij de openbare visie.
We vinden dat we de ouders niet kunnen verplichten om een Rooms-Katholieke
visie aan te nemen of andersom. Dit is een reden om niet te fuseren. De ouders
kiezen voor een bepaalde visie van een school, hierin kan het schoolbestuur
niet veranderen.
“Het Talent” gebruikt bewust de meervoudige intelligentie
van Gardner. Deze zouden wij ook toe kunnen passen in onze lessen. De keuze bij
het kind leggen zijn we het niet mee eens. We staan ervoor dat elk kind alles
probeert, omdat elk kind zich overal in moet kunnen ontwikkelen en alles uit
moet proberen. Dit is belangrijk bij de identiteitsontwikkeling van ieder kind.
We zouden hierin kunnen fuseren wanneer we een deel van dit project door de
leerlingen zullen laten kiezen, dit zorgt wel
voor onduidelijkheid bij allebei de scholen.
De brede school die “Het Talent” vertegenwoordigt, is
uiteindelijk het struikelpunt om niet te fuseren. Wanneer het zou moeten, zullen beide scholen
veel moeten aanpassen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten