OPDRACHT
'Een kind is geen foto
maar ontwikkelt zichzelf!' Deze slogan
heeft vele consequenties. Eén daarvan is dat je als leerkracht wilt weten waar
kinderen zich bevinden in hun ontwikkeling en hoe je daar als leerkracht
adequaat op kunt inspelen. Het is daarom van belang dat elke school van een
leerlingvolgsysteem (LVS) gebruik maakt waar zowel de leerling als de
leerkracht zijn voordeel mee kan doen. Aan jullie de opdracht om als schoolteam
voor jullie nieuw op te richten basisschool een keuze te maken voor een
leerlingvolgsysteem dat aansluit bij jullie onderwijsvisie.
Opdracht A
Volgens de schoolgids van mijn stageschool is het uitgangspunt van de Toermalijn dat kinderen altijd leren. Ze leren in hun eigen tempo en eigen aanleg. Voornamelijk wat betreft het leren in hun eigen tempo en eigen aanleg vind ik dat de zorgmanager als leerlingvolgsysteem past bij deze visie. Er wordt erg veel gekeken naar het individuele kind, het eigen tempo en de eigen aanleg. In de zorgmanager wordt elk kind individueel bekeken en ingevuld en is er ruimte voor het kind om hem of haar in zijn eigen tempo te laten werken. De zorgmanager zorgt er niet voor dat een kind sneller moet gaan werken dan noodzakelijk.Wat ik op mijn stageschool heb gemerkt, is dat de zorgmanager vooral wordt gebruikt wanneer er leerlingbesprekingen zijn. De belangrijke punten die bij een kind spelen en de resultaten van dit kind, zijn terug te vinden in de zorgmanager. Op het punt van de leerlingbespreking is de zorgmanager dus een nuttig instrument. Het blijkt wel af en toe een gedoe te zijn om dit goed bij te houden. en alles in te vullen in een tijdrovende klus.
Zelf heb ik al op meerdere scholen gezien, dat er wordt gewerkt met de zorgmanager. Ik vind het goed aan dit leerlingvolgsysteem dat je naast de resultaten belangrijke gebeurtenissen die gebeurd zijn bij het kind ook kwijt kunt. Waarom een bepaalde leerling bepaald gedrag laat zien, kan dan eventueel in de zorgmanager terug te lezen zijn.
Zelf heb ik al op meerdere scholen gezien, dat er wordt gewerkt met de zorgmanager. Ik vind het goed aan dit leerlingvolgsysteem dat je naast de resultaten belangrijke gebeurtenissen die gebeurd zijn bij het kind ook kwijt kunt. Waarom een bepaalde leerling bepaald gedrag laat zien, kan dan eventueel in de zorgmanager terug te lezen zijn.
Opdracht B
Maak binnen jullie
schoolteam een verantwoorde keuze voor een leerlingvolgsysteem. Om tot een
verantwoorde keuze te komen, is het van belang om minimaal twee verschillende leerlingvolgsystemen
(die jullie als team aanspreken) naast elkaar te leggen en te bestuderen. Het
gaat er om dat je als team heel goed kunt aangeven wat de voordelen, maar ook
de aandachtspunten zijn en eventueel de aanvullingen die nodig zijn om vervolgens
een keuze te maken. De door jullie bestudeerde en uitgewerkte
leerlingvolgsystemen en de overwegingen van jullie uiteindelijke keuze, willen
we in een verslag uitgewerkt zien in de teammap. Om tot een keuze te komen kun
je uitgaan van de onderstaande vragen:
We wisten meteen tussen welke twee methodes de keuze zou
vallen. We hebben de twijfel tussen de volgende leerlingvolgsystemen.
LOVS van Cito & Zorgmanager van AB-ZHW
Allebei de leerlingvolgsystemen vallen op als positieve
ervaringen binnen het team. We zullen de volgende vragen eerst beantwoorden
over het LOVS van Cito:
o Geeft het LVS de
ontwikkeling van alle typen kinderen goed weer?
Het LOVS geeft uitgebreide (interactieve) rapporten op
leerling-, groeps- en schoolniveau. Je kan bij deze leerlingvolgsysteem dus
kijken naar iedere leerling individueel en naar het algemene klasniveau.
o Geeft het LVS
duidelijk aan wanneer een gedragsvorm (ook leergedrag) als problematisch
beschouwd wordt?
Daarnaast bezit het unieke functies, zoals het rapport
Trendanalyse Eindtoets met correctie voor leerling gewicht, de modules
Beginnende geletterdheid en Dyslexie en het rapport categorieënanalyse voor
Rekenen-Wiskunde, Studievaardigheden en Taal voor kleuters. De berekeningen die
aan deze rapporten ten grondslag liggen zijn complex en gebaseerd op uitgebreid
wetenschappelijk onderzoek. Het is dus niet zo dat het systeem aangeeft dat er
iets afwijkt van het gemiddelde, maar ook nog waarom. Dit gaat op een complexe
manier en de wetenschappelijke onderzoeken die daarbij horen worden daarbij
betrokken.
o Kunnen er
groepsoverzichten gemaakt worden om te bekijken hoe het onderwijsaanbod
aangepast moeten worden?
Met de rapportages op leerling niveau brengt u in kaart hoe
uw leerlingen presteren en weet u welke leerlingen extra aandacht of uitdaging
nodig hebben.
o Zijn er
diagnosemogelijkheden, geeft het LVS mogelijkheden om opgespoorde kinderen
verder te onderzoeken?
Je kan de kinderen op verschillende manieren weergeven. Er
zijn vier verschillende soorten weergaven namelijk;
• Leerlingrapport
|
Dit geeft de vaardigheid weer van een leerling op een bepaald leerstofgebied op
de verschillende afnamemomenten. U ziet direct hoe de leerling scoort ten
opzichte van de normgroep.
• Alternatief leerlingrapport |
Voor leerlingen met een eigen leerlijn is dit rapport een uitkomst. Hierin
staan de vaardigheidsscores centraal. In een oogopslag is duidelijk hoe een
leerling zich door de jaren heen ontwikkelt.Daarnaast weet u op welk niveau een
leerling functioneert.
• Leerlingprofiel | Hierin
staan de uitkomsten op verschillende leergebieden handzaam samengevat.
• Categorieënanalyse en
foutenanalyse | Met deze analyses ontdekt u met welke categorieën of
onderdelen een leerling nog moeite heeft en weet u waaraan u extra aandacht
dient te besteden.
o Geeft het duidelijk
aan wanneer er bij een kind naar externe deskundigheid moet worden gezocht?
Deze vraag was moeilijk te beantwoorden met de informatie
die te vinden was op website of binnen in de gebruikershandleiding, de vraag is
nu via de website gesteld. Daarop kregen we het volgende terug:
Cecile Harmsen: ‘’Het LOVS (leerling onderwijs volgsysteem)
geeft geen richtlijnen voor doorverwijzing. De toetsresultaten van leerlingen
kan men vergelijken met een landelijke normgroep en op grond daarvan kan een
niveau (A t/m E of I t/m V) worden toegekend. Het LOVS deelt leerlingen in
niveaugroepen in (een kwantitatieve verdeling) en drukt hierdoor geen
kwalitatief stempel op de leerlingresultaten. De LVS-toetsen van Cito zijn
vaardigheidstoetsen (hoe vaardig is deze leerling in vergelijking met andere
leerlingen?) en geen beheersingstoetsen (beheerst deze leerling alle onderdelen
die in deze toets aan de orde komen?). Een LVS toets geeft weer hoe vaardig een
leerling is. Vervolgens kunnen scholen zelf beoordelen of dit op of onder de
maat is, en op welke niveau instructie nodig is voor deze leerling.’’
o Geeft het
mogelijkheden m.b.t. begeleiding?
Bij het Alternatief leerling rapport en het Alternatief
groepsprofiel is er de mogelijkheid bijgekomen om in plaats van niveaucodering
A t/m E of I t/m V te kiezen voor Functioneringsniveau. Je krijgt dan een
aanduiding van het vaardigheidsniveau van de leerling op het moment van afname
in relatie tot de landelijk gemiddelde niveaus.
o Hoeveel tijd kost
het systeem de leerkracht per kind per jaar?
Het is moeilijk te zeggen hoeveel tijd dit kost per jaar per
leerling, het is namelijk vaak klassikaal. Je kan zeggen dat je één uur per dag
extra aan het leerlingvolgsysteem moet werken. Je kan je werk natuurlijk ook
opsparen. Cito geeft aan dat de minimale tijd waarin je aan een
leerlingvolgsysteem moet werken 5 uur per week is.
Nu zullen we de vragen beantwoorden over Zorgmanager van AB-ZHW.
http://www.abzhw.nl/documenten/zorgmanagerdocumenten/Handleiding%20zorgmanager%20model%20liduina.pdf
o Geeft het LVS de
ontwikkeling van alle typen kinderen goed weer?
De zorgmanager geeft de ruimte om ieder type kind
individueel te behandelen. Er is ruimte gemaakt voor zorgdossiers. Hierin staan
de dossiers van de kinderen die extra begeleiding nodig hebben. Bovendien
kunnen er via de zorgmanager handelingsplannen gemaakt worden die dan in de
zorgmanager worden opgeslagen.
o Geeft het LVS
duidelijk aan wanneer een gedragsvorm (ook leergedrag) als problematisch
beschouwd wordt?
Als er een gedragsprobleem of leerprobleem is kan dit per
leerling in de zorgmanager worden gezet. Dit kan in een zorgdossier, maar kan
ook bij rapportages worden neergezet. Hier komen de belangrijke punten die bij
een leerling spelen.
o Kunnen er
groepsoverzichten gemaakt worden om te bekijken hoe het onderwijsaanbod aangepast
moeten worden?
Ja, dit kan. In de zorgmanager kan een groepsoverzicht
geplaatst worden, waarbij gekeken kan worden naar de behoeften van de kinderen.
Dit kan aan de hand van de toetsen en de informatie van de leerlingen die in de
zorgmanager staan. Hierbij kun je denken aan het zorgdossier.
o Zijn er
diagnosemogelijkheden, geeft het LVS mogelijkheden om opgespoorde kinderen
verder te onderzoeken?
Aan de hand van de toetsen die in de zorgmanager worden
geplaatst kan gezien worden of deze leerling achterloopt met bepaalde punten.
Bovendien kunnen er in de zorgmanager handelingsplannen worden gemaakt of kan een leerling aangemeld worden voor
extra zorg.
o Geeft het duidelijk
aan wanneer er bij een kind naar externe deskundigheid moet worden gezocht?
Bij de zorgmanager is hier niet echt sprake van. De
leerkracht bepaalt zelf wanneer hij of zij denkt dat een leerling extra hulp
nodig heeft. De hulp die kan worden geboden, is ook per school verschillend. De
maatregelen die worden getroffen per leerling zal ook per school worden
bekeken.
o Geeft het
mogelijkheden m.b.t. begeleiding?
Het handelingsplan en de zorgformulieren worden door de IB
’er of met behulp van de IB ’er gemaakt. Dit geeft mogelijkheden met betrekking
tot de begeleiding.
o Hoeveel tijd kost
het systeem de leerkracht per kind per jaar?
Het systeem kost 2 uur per week. Kort voor een
leerlingbespreking zal hier langer aan gewerkt moeten worden en zal het systeem
ook iets meer tijd kosten.
Opdracht C
Maak een verslag (per schoolteam) waarin het gehele proces
beschreven is van de oriëntatie van verschillende leerlingvolgsystemen tot de
uiteindelijke keuze van het LVS. Onderdelen van het verslag zijn:
• de vragen die in de
instructie hierboven worden gesteld: zijn dit inderdaad de vragen die je moet
stellen als je een goed LVS zoekt? Oftewel: waar willen jullie op letten bij de
keuze?
Bij het kiezen van een leerlingvolgsysteem vinden we het
belangrijk dat het goed bij onze school past. De school heeft enkele speerpunten waar het leerlingvolgsysteem
op moet aan sluiten:
-
Talentontwikkeling, waarbij we ons focussen op
beweging en expressievakken als muziek, drama, dans, beeldende vorming en
cultuur.
-
Passend onderwijs: onderwijs op maat voor ieder
kind.
-
Uitdagende leeromgeving: in een uitdagende leeromgeving
worden kinderen meer
uitgedaagd om te leren en te werken.
-
Identiteitsontwikkeling
-
Betrokkenheid/samenwerking met de ouders
Hieruit is te concluderen dat het belangrijk is dat bij ons leerlingvolgsysteem genoeg ruimte is voor de expressievakken. Het passend onderwijs is voor ons ook een belangrijke speerpunt, het aanbod voor leerlingen met speciale leerbehoeften moet ook een open optie blijven voor ons leerlingvolgsysteem. De uitdagende leeromgeving komt niet helemaal terug in ons leerlingvolgsysteem, in het leerlingvolgsysteem is het wel belangrijk dat de leerkrachten worden uitgedaagd.
Het ontplooien van een eigen identiteit zal op de Passiebloem veel terug te vinden zijn in de portfolio’s. Hoe de kinderen reflecteren op zichzelf en hun resultaten zou interessant zijn als toevoeging voor het leerlingvolgsysteem.
Het
is belangrijk dat het leerlingvolgsysteem begrijpelijk is voor de leerkrachten
en ouders. De ouders op de Passiebloem zijn betrokken bij de school. Het inzien
van de resultaten voor hun kinderen moet een mogelijkheid zijn voor de ouders.
Bij het zoeken voor een goede LVS voor op de Passiebloem is het naast dat het goed bij de school past belangrijk dat het een makkelijke handeling is voor de leerkrachten. De leerkrachten moeten achter het systeem staan om er goed mee te kunnen werken. De kinderen/ouders en leerkrachten kunnen meer uit het systeem halen wanneer ze erachter staan.
• De overwegingen die
jullie als team hebben gemaakt om tot de keuze van twee leerlingvolgsystemen te
komen.
We
hebben als school uiteindelijk gekozen voor LOVS. Dit het leerlingvolgsysteem
dat is gekomen vanuit de methode Cito. In deze methode is er net wat meer
mogelijk dan bij de andere methodes. De belangrijkste voordelen voor ons op een
rijtje:
·
helder zicht op vorderingen en resultaten van uw
leerlingen en uw onderwijs
·
unieke, geavanceerde analyses (alleen mogelijk
met het Computerprogramma LOVS)
·
uitgebreide (interactieve) rapporten op
leerling-, groeps- en schoolniveau
·
rapportages gebaseerd op wetenschappelijk
onderzoek
·
directe ondersteuning en correcte verwerking van
de nieuwste Cito LVS-toetsen
·
directe automatische koppeling met de digitale
toetsen van Cito
·
eenvoudig importeren van de gegevens van de
Entreetoetsen en de Eindtoets Basisonderwijs
·
automatische koppeling met
leerlingadministratiesystemen (via DULT) mogelijk
·
lage aanschaf- en abonnementskosten
·
uitgebreide helpdesk voor al uw vragen
Het
helder zicht hebben op de vorderingen en resultaten van de leerlingen is voor
de zowel de ouders als leerkrachten een pluspunt. Voor de leerkrachten is de
uitdaging te vinden binnen het systeem. De gegevens van de leerlingen kunnen
namelijk worden vergeleken met de landelijke gemiddeldes.
Wanneer de leerlingen afwijkend gedrag vertonen laat het LOVS mogelijkheden zien. De analyses die worden gedaan door het LOVS zijn wetenschappelijk onderbouwd. Ook worden bij algemene analyses meerdere mogelijkheden laten zien. Het LOVS is niet alleen makkelijk te volgen voor de groepsleerkrachten maar ook voor de IB’er. Binnen het systeem zijn makkelijk subgroepen te maken. Die zijn op de Passiebloem makkelijk te gebruiken bij het groepsoverstijgend werken, zoals bij het level werk.
De uitgebreide rapporten op verschillende niveaus is een voordeel voor zowel de IB’er als de groepsleerkracht. De rapporten zijn ook opnieuw in te delen, de expressievakken kunnen hier dus naar voren komen. We zijn natuurlijk een nieuwe school, daarbij is het belangrijk dat de leerlingen op verschillende manieren hun eigen identiteitontwikkeling. De ontwikkeling is goed te volgen door middel van dit systeem. Het bijhouden van de portfolio zal ook gedeeltelijk digitaal gaan (met uitzondering van de werkjes).
• Het vergelijken van
de twee LVSʼen, waarbij overeenkomsten, verschillen en eventuele aandachtspunten
aan de orde komen.
Zowel
zorgmanager als LOVS zijn goed in het bijhouden van de totaal gegevens van de
leerlingen. LOVS geeft alleen meer mogelijkheden. Zowel de mogelijkheden tot
het inzien van de gegevens als de verwerking van de gegevens. Zorgmanager heeft
meer vrijheid, alleen de beperking en duidelijkheid van LOVS is nodig bij de
Passiebloem. De Passiebloem is een grote school waarbij het belangrijk is dat
de lijnen binnen de school duidelijk zijn. Het verwerken en invoeren van de
gegevens is bij LOVS allemaal via één lijn. Één ander groot voordeel van LOVS is de mogelijkheid tot het maken van
subgroepen. De subgroepen zijn op de Passiebloem terug te vinden binnen verschillende
aspecten.
• De uiteindelijk
beargumenteerde keuze voor het LVS dat binnen jullie onderwijsvisie past; dit
kan evt. ook een combinatie van systemen zijn.
De resultaten worden in LOVS helder weergeven. Hierdoor
kunnen er makkelijk analyses worden gemaakt. De analyses zorgen voor een
belangrijke bijdrage in de rapporten. De rapporten zijn duidelijk en
overzichtelijk voor zowel de ouders, leerkrachten als leerlingen. De
vorderingen zijn in het systeem goed bij te houden. Dit kan op individueel,
klas als landelijk niveau. De vorderingen zorgen voor de nieuwe resultaten.
Vanuit de resultaten is er een mogelijkheid tot het maken voor subgroepen. De
subgroepen zijn goed te gebruiken binnen de Passiebloem. We hebben namelijk te
maken met subgroepen binnen het speciaal onderwijs, het rekenbeleid, het
taalbeleid en de expressieve vakken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten