woensdag 20 juni 2012

Toepassingskaart 7 - Leerlingvolgsysteem

OPDRACHT
'Een kind is geen foto maar ontwikkelt zichzelf!'  Deze slogan heeft vele consequenties. Eén daarvan is dat je als leerkracht wilt weten waar kinderen zich bevinden in hun ontwikkeling en hoe je daar als leerkracht adequaat op kunt inspelen. Het is daarom van belang dat elke school van een leerlingvolgsysteem (LVS) gebruik maakt waar zowel de leerling als de leerkracht zijn voordeel mee kan doen. Aan jullie de opdracht om als schoolteam voor jullie nieuw op te richten basisschool een keuze te maken voor een leerlingvolgsysteem dat aansluit bij jullie onderwijsvisie.
Opdracht A
Volgens de schoolgids van mijn stageschool is het uitgangspunt van de Toermalijn dat kinderen altijd leren. Ze leren in hun eigen tempo en eigen aanleg. Voornamelijk wat betreft het leren in hun eigen tempo en eigen aanleg vind ik dat de zorgmanager als leerlingvolgsysteem past bij deze visie. Er wordt erg veel gekeken naar het individuele kind, het eigen tempo en de eigen aanleg. In de zorgmanager wordt elk kind individueel bekeken en ingevuld en is er ruimte voor het kind om hem of haar in zijn eigen tempo te laten werken. De zorgmanager zorgt er niet voor dat een kind sneller moet gaan werken dan noodzakelijk.Wat ik op mijn stageschool heb gemerkt, is dat de zorgmanager vooral wordt gebruikt wanneer er leerlingbesprekingen zijn. De belangrijke punten die bij een kind spelen en de resultaten van dit kind, zijn terug te vinden in de zorgmanager. Op het punt van de leerlingbespreking is de zorgmanager dus een nuttig instrument. Het blijkt wel af en toe een gedoe te zijn om dit  goed bij te houden. en alles in te vullen in een tijdrovende klus.
Zelf heb ik al op meerdere scholen gezien, dat er wordt gewerkt met de zorgmanager. Ik vind het goed aan dit leerlingvolgsysteem dat je naast de resultaten belangrijke gebeurtenissen die gebeurd zijn bij het kind ook kwijt kunt. Waarom een bepaalde leerling bepaald gedrag laat zien, kan dan eventueel in de zorgmanager terug te lezen zijn.
Opdracht B
Maak binnen jullie schoolteam een verantwoorde keuze voor een leerlingvolgsysteem. Om tot een verantwoorde keuze te komen, is het van belang om minimaal twee verschillende leerlingvolgsystemen (die jullie als team aanspreken) naast elkaar te leggen en te bestuderen. Het gaat er om dat je als team heel goed kunt aangeven wat de voordelen, maar ook de aandachtspunten zijn en eventueel de aanvullingen die nodig zijn om vervolgens een keuze te maken. De door jullie bestudeerde en uitgewerkte leerlingvolgsystemen en de overwegingen van jullie uiteindelijke keuze, willen we in een verslag uitgewerkt zien in de teammap. Om tot een keuze te komen kun je uitgaan van de onderstaande vragen:
We wisten meteen tussen welke twee methodes de keuze zou vallen. We hebben de twijfel tussen de volgende leerlingvolgsystemen.



LOVS van Cito    &     Zorgmanager van AB-ZHW
Allebei de leerlingvolgsystemen vallen op als positieve ervaringen binnen het team. We zullen de volgende vragen eerst beantwoorden over het LOVS van Cito:
o Geeft het LVS de ontwikkeling van alle typen kinderen goed weer?
Het LOVS geeft uitgebreide (interactieve) rapporten op leerling-, groeps- en schoolniveau. Je kan bij deze leerlingvolgsysteem dus kijken naar iedere leerling individueel en naar het algemene klasniveau.
o Geeft het LVS duidelijk aan wanneer een gedragsvorm (ook leergedrag) als problematisch beschouwd wordt?
Daarnaast bezit het unieke functies, zoals het rapport Trendanalyse Eindtoets met correctie voor leerling gewicht, de modules Beginnende geletterdheid en Dyslexie en het rapport categorieënanalyse voor Rekenen-Wiskunde, Studievaardigheden en Taal voor kleuters. De berekeningen die aan deze rapporten ten grondslag liggen zijn complex en gebaseerd op uitgebreid wetenschappelijk onderzoek. Het is dus niet zo dat het systeem aangeeft dat er iets afwijkt van het gemiddelde, maar ook nog waarom. Dit gaat op een complexe manier en de wetenschappelijke onderzoeken die daarbij horen worden daarbij betrokken.
o Kunnen er groepsoverzichten gemaakt worden om te bekijken hoe het onderwijsaanbod aangepast moeten worden?
Met de rapportages op leerling niveau brengt u in kaart hoe uw leerlingen presteren en weet u welke leerlingen extra aandacht of uitdaging nodig hebben.
o Zijn er diagnosemogelijkheden, geeft het LVS mogelijkheden om opgespoorde kinderen verder te onderzoeken?
Je kan de kinderen op verschillende manieren weergeven. Er zijn vier verschillende soorten weergaven namelijk;
Leerlingrapport | Dit geeft de vaardigheid weer van een leerling op een bepaald leerstofgebied op de verschillende afnamemomenten. U ziet direct hoe de leerling scoort ten opzichte van de normgroep.
Alternatief leerlingrapport | Voor leerlingen met een eigen leerlijn is dit rapport een uitkomst. Hierin staan de vaardigheidsscores centraal. In een oogopslag is duidelijk hoe een leerling zich door de jaren heen ontwikkelt.Daarnaast weet u op welk niveau een leerling functioneert.
Leerlingprofiel | Hierin staan de uitkomsten op verschillende leergebieden handzaam samengevat.
Categorieënanalyse en foutenanalyse | Met deze analyses ontdekt u met welke categorieën of onderdelen een leerling nog moeite heeft en weet u waaraan u extra aandacht dient te besteden.
o Geeft het duidelijk aan wanneer er bij een kind naar externe deskundigheid moet worden gezocht?
Deze vraag was moeilijk te beantwoorden met de informatie die te vinden was op website of binnen in de gebruikershandleiding, de vraag is nu via de website gesteld. Daarop kregen we het volgende terug:
Cecile Harmsen: ‘’Het LOVS (leerling onderwijs volgsysteem) geeft geen richtlijnen voor doorverwijzing. De toetsresultaten van leerlingen kan men vergelijken met een landelijke normgroep en op grond daarvan kan een niveau (A t/m E of I t/m V) worden toegekend. Het LOVS deelt leerlingen in niveaugroepen in (een kwantitatieve verdeling) en drukt hierdoor geen kwalitatief stempel op de leerlingresultaten. De LVS-toetsen van Cito zijn vaardigheidstoetsen (hoe vaardig is deze leerling in vergelijking met andere leerlingen?) en geen beheersingstoetsen (beheerst deze leerling alle onderdelen die in deze toets aan de orde komen?). Een LVS toets geeft weer hoe vaardig een leerling is. Vervolgens kunnen scholen zelf beoordelen of dit op of onder de maat is, en op welke niveau instructie nodig is voor deze leerling.’’
o Geeft het mogelijkheden m.b.t. begeleiding?
Bij het Alternatief leerling rapport en het Alternatief groepsprofiel is er de mogelijkheid bijgekomen om in plaats van niveaucodering A t/m E of I t/m V te kiezen voor Functioneringsniveau. Je krijgt dan een aanduiding van het vaardigheidsniveau van de leerling op het moment van afname in relatie tot de landelijk gemiddelde niveaus.
o Hoeveel tijd kost het systeem de leerkracht per kind per jaar?
Het is moeilijk te zeggen hoeveel tijd dit kost per jaar per leerling, het is namelijk vaak klassikaal. Je kan zeggen dat je één uur per dag extra aan het leerlingvolgsysteem moet werken. Je kan je werk natuurlijk ook opsparen. Cito geeft aan dat de minimale tijd waarin je aan een leerlingvolgsysteem moet werken 5 uur per week is.

Nu zullen we de vragen beantwoorden over Zorgmanager van AB-ZHW.
o Geeft het LVS de ontwikkeling van alle typen kinderen goed weer?
De zorgmanager geeft de ruimte om ieder type kind individueel te behandelen. Er is ruimte gemaakt voor zorgdossiers. Hierin staan de dossiers van de kinderen die extra begeleiding nodig hebben. Bovendien kunnen er via de zorgmanager handelingsplannen gemaakt worden die dan in de zorgmanager worden opgeslagen.
o Geeft het LVS duidelijk aan wanneer een gedragsvorm (ook leergedrag) als problematisch beschouwd wordt?
Als er een gedragsprobleem of leerprobleem is kan dit per leerling in de zorgmanager worden gezet. Dit kan in een zorgdossier, maar kan ook bij rapportages worden neergezet. Hier komen de belangrijke punten die bij een leerling spelen.
o Kunnen er groepsoverzichten gemaakt worden om te bekijken hoe het onderwijsaanbod aangepast moeten worden?
Ja, dit kan. In de zorgmanager kan een groepsoverzicht geplaatst worden, waarbij gekeken kan worden naar de behoeften van de kinderen. Dit kan aan de hand van de toetsen en de informatie van de leerlingen die in de zorgmanager staan. Hierbij kun je denken aan het zorgdossier.
o Zijn er diagnosemogelijkheden, geeft het LVS mogelijkheden om opgespoorde kinderen verder te onderzoeken?
Aan de hand van de toetsen die in de zorgmanager worden geplaatst kan gezien worden of deze leerling achterloopt met bepaalde punten. Bovendien kunnen er in de zorgmanager handelingsplannen worden gemaakt  of kan een leerling aangemeld worden voor extra zorg.
o Geeft het duidelijk aan wanneer er bij een kind naar externe deskundigheid moet worden gezocht?
Bij de zorgmanager is hier niet echt sprake van. De leerkracht bepaalt zelf wanneer hij of zij denkt dat een leerling extra hulp nodig heeft. De hulp die kan worden geboden, is ook per school verschillend. De maatregelen die worden getroffen per leerling zal ook per school worden bekeken.
o Geeft het mogelijkheden m.b.t. begeleiding?
Het handelingsplan en de zorgformulieren worden door de IB ’er of met behulp van de IB ’er gemaakt. Dit geeft mogelijkheden met betrekking tot de begeleiding.
o Hoeveel tijd kost het systeem de leerkracht per kind per jaar?
Het systeem kost 2 uur per week. Kort voor een leerlingbespreking zal hier langer aan gewerkt moeten worden en zal het systeem ook iets meer tijd kosten.
Opdracht C
Maak een verslag (per schoolteam) waarin het gehele proces beschreven is van de oriëntatie van verschillende leerlingvolgsystemen tot de uiteindelijke keuze van het LVS. Onderdelen van het verslag zijn:
• de vragen die in de instructie hierboven worden gesteld: zijn dit inderdaad de vragen die je moet stellen als je een goed LVS zoekt? Oftewel: waar willen jullie op letten bij de keuze?
Bij het kiezen van een leerlingvolgsysteem vinden we het belangrijk dat het goed bij onze school past. De school heeft enkele speerpunten waar het leerlingvolgsysteem op moet aan sluiten:
-          Talentontwikkeling, waarbij we ons focussen op beweging en expressievakken als muziek, drama, dans, beeldende vorming en cultuur.
-          Passend onderwijs: onderwijs op maat voor ieder kind.
-          Uitdagende leeromgeving: in een uitdagende leeromgeving worden kinderen meer
uitgedaagd om te leren en te werken.
-          Identiteitsontwikkeling
-           Betrokkenheid/samenwerking met de ouders

Hieruit is te concluderen dat het belangrijk is dat bij ons leerlingvolgsysteem genoeg ruimte is voor de expressievakken. Het passend onderwijs is voor ons ook een belangrijke speerpunt, het aanbod voor leerlingen met speciale leerbehoeften moet ook een open optie blijven voor ons leerlingvolgsysteem. De uitdagende leeromgeving komt niet helemaal terug in ons leerlingvolgsysteem, in het leerlingvolgsysteem is het wel belangrijk dat de leerkrachten worden uitgedaagd.

Het ontplooien van een eigen identiteit zal op de Passiebloem veel terug te vinden zijn in de portfolio’s. Hoe de kinderen reflecteren op zichzelf en hun resultaten zou interessant zijn als toevoeging voor het leerlingvolgsysteem.
Het is belangrijk dat het leerlingvolgsysteem begrijpelijk is voor de leerkrachten en ouders. De ouders op de Passiebloem zijn betrokken bij de school. Het inzien van de resultaten voor hun kinderen moet een mogelijkheid zijn voor de ouders.

Bij het zoeken voor een goede LVS voor op de Passiebloem is het naast dat het goed bij de school past belangrijk dat het een makkelijke handeling is voor de leerkrachten. De leerkrachten moeten achter het systeem staan om er goed mee te kunnen werken. De kinderen/ouders en leerkrachten kunnen meer uit het systeem halen wanneer ze erachter staan.
• De overwegingen die jullie als team hebben gemaakt om tot de keuze van twee leerlingvolgsystemen te komen.
We hebben als school uiteindelijk gekozen voor LOVS. Dit het leerlingvolgsysteem dat is gekomen vanuit de methode Cito. In deze methode is er net wat meer mogelijk dan bij de andere methodes. De belangrijkste voordelen voor ons op een rijtje:
·         helder zicht op vorderingen en resultaten van uw leerlingen en uw onderwijs
·         unieke, geavanceerde analyses (alleen mogelijk met het Computerprogramma LOVS)
·         uitgebreide (interactieve) rapporten op leerling-, groeps- en schoolniveau
·         rapportages gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek
·         directe ondersteuning en correcte verwerking van de nieuwste Cito LVS-toetsen
·         directe automatische koppeling met de digitale toetsen van Cito
·         eenvoudig importeren van de gegevens van de Entreetoetsen en de Eindtoets Basisonderwijs
·         automatische koppeling met leerlingadministratiesystemen (via DULT) mogelijk
·         lage aanschaf- en abonnementskosten
·         uitgebreide helpdesk voor al uw vragen
Het helder zicht hebben op de vorderingen en resultaten van de leerlingen is voor de zowel de ouders als leerkrachten een pluspunt. Voor de leerkrachten is de uitdaging te vinden binnen het systeem. De gegevens van de leerlingen kunnen namelijk worden vergeleken met de landelijke gemiddeldes.

Wanneer de leerlingen afwijkend gedrag vertonen laat het LOVS mogelijkheden zien. De analyses die worden gedaan door het LOVS zijn wetenschappelijk onderbouwd. Ook worden bij algemene analyses meerdere mogelijkheden laten zien.  Het LOVS is niet alleen makkelijk te volgen voor de groepsleerkrachten maar ook voor de IB’er. Binnen het systeem zijn makkelijk subgroepen te maken. Die zijn op de Passiebloem makkelijk te gebruiken bij het groepsoverstijgend werken, zoals bij het level werk.

De uitgebreide rapporten op verschillende niveaus is een voordeel voor zowel de IB’er als de groepsleerkracht. De rapporten zijn ook opnieuw in te delen, de expressievakken kunnen hier dus naar voren komen.  We zijn natuurlijk een nieuwe school, daarbij is het belangrijk dat de leerlingen  op verschillende manieren hun eigen identiteitontwikkeling. De ontwikkeling is goed te volgen door middel van dit systeem. Het bijhouden van de portfolio zal ook gedeeltelijk digitaal gaan (met uitzondering van de werkjes).
• Het vergelijken van de twee LVSʼen, waarbij overeenkomsten, verschillen en eventuele aandachtspunten aan de orde komen.
Zowel zorgmanager als LOVS zijn goed in het bijhouden van de totaal gegevens van de leerlingen. LOVS geeft alleen meer mogelijkheden. Zowel de mogelijkheden tot het inzien van de gegevens als de verwerking van de gegevens. Zorgmanager heeft meer vrijheid, alleen de beperking en duidelijkheid van LOVS is nodig bij de Passiebloem. De Passiebloem is een grote school waarbij het belangrijk is dat de lijnen binnen de school duidelijk zijn. Het verwerken en invoeren van de gegevens is bij LOVS allemaal via één lijn. Één ander groot voordeel  van LOVS is de mogelijkheid tot het maken van subgroepen. De subgroepen zijn op de Passiebloem terug te vinden binnen verschillende aspecten.
• De uiteindelijk beargumenteerde keuze voor het LVS dat binnen jullie onderwijsvisie past; dit kan evt. ook een combinatie van systemen zijn.

De resultaten worden in LOVS helder weergeven. Hierdoor kunnen er makkelijk analyses worden gemaakt. De analyses zorgen voor een belangrijke bijdrage in de rapporten. De rapporten zijn duidelijk en overzichtelijk voor zowel de ouders, leerkrachten als leerlingen. De vorderingen zijn in het systeem goed bij te houden. Dit kan op individueel, klas als landelijk niveau. De vorderingen zorgen voor de nieuwe resultaten. Vanuit de resultaten is er een mogelijkheid tot het maken voor subgroepen. De subgroepen zijn goed te gebruiken binnen de Passiebloem. We hebben namelijk te maken met subgroepen binnen het speciaal onderwijs, het rekenbeleid, het taalbeleid en de expressieve vakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten